De Noorderbegraafplaats

De Noorderbegraafplaats is een stijlvolle en ruimtelijke begraafplaats. De begraafplaats, naar een ontwerp van W.M. Dudok, werd in 1929 in gebruik genomen. Hier alles over de architect Dudok die zelf ook begraven ligt op deze bijzondere rustplaats Architect W.M. Dudok – Noorderbegraafplaats

Bij het betreden van deze locatie loopt u langs de Berlagevijver, door de ingang. De monumentale lanen met bomenrijen begeleiden u vanaf het open centrale veld naar de verschillende, in kleine opgedeelde, velden. De kleine grafvelden worden omlijst door groene hagen en opgaande beplanting. Vanuit de aula kijkt u uit over de groene kern van de begraafplaats. De straatkant is vanuit de aula onzichtbaar.

Op deze begraafplaats vindt u naast Katholieke grafvelden en oorlogsmonumenten ook een Islamitisch grafveld.

Katholieke grafvelden

Op de Noorderbegraafplaats is het mogelijk om begraven te worden volgens uw eigen traditie. Wij bieden een Rooms-Katholieke begraafplaats en een oud-Katholieke begraafplaats.

Islamitisch grafveld

Op de Noorderbegraafplaats kunt u de overledenen volgens de eigen traditie begraven. De graven op het Islamitische grafveld zijn zodanig geplaatst dat de overledenen met het gelaat richting Mekka liggen.

Kindergraven

Er is een speciale plek gemaakt voor kindergraven. Een mooie rustplaats voor uw kind is minstens zo belangrijk als het afscheid. Om deze reden bieden wij een lieflijke plek waar kindergraven bij elkaar liggen. Op deze manier bieden wij u een intieme plek om troost te zoeken en in uw eigen tempo te kunnen rouwen.

Oorlogsgraven

Zowel op de Algemene Begraafplaats Bosdrift als op de Noorderbegraafplaats bevinden zich historische oorlogsgraven. Via onderstaande link kunt u enkele oorlogsgraven opzoeken: https://oorlogsgravenstichting.nl/begraafplaats/2993/noorderbegraafplaats-te-hilversum/

Op 7 mei 2020 heeft o.a. burgemeester Broertjes bloemen gelegd op de oorlogsgraven van de Polar Bears op de Noorderbegraafplaats. Een compilatie van een viering 75 jaar vrijheid in beperkte vrijheid door corona ziet u hier: https://youtu.be/2mhU7nqmeCo

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen.