Noorderbegraafplaats Hilversum

De Noorderbegraafplaats is de oudste begraafplaats van Hilversum en werd in 1929 in gebruik genomen. De begraafplaats is ontworpen door de architect Dudok, die zelf ook begraven ligt in het geografische hart van de begraafplaats. Er is een enorme verscheidenheid aan bomen en struiken.

Bij het betreden van de begraafplaats loopt u langs de Berlagevijver. De monumentale lanen met bomenrijen begeleiden u vanaf het open centrale veld naar de verschillende velden. De kleine grafvelden worden omlijst door groene hagen en opgaande beplanting. Vanuit de aula kijkt u uit over de groene kern van de begraafplaats.

Voor afscheidsplechtigheden voorafgaand aan de begrafenis en/of de catering achteraf, kunt u gebruik maken van Aula Noorderbegraafplaats.

Op de Noorderbegraafplaats vindt u naast algemene graven en particuliere graven, ook Katholieke grafvelden, oorlogsmonumenten en een Islamitisch grafveld.

Heeft u interesse in een graf op de Noorderbegraafplaats? Voor nu of alvast voor later? We leiden u graag rond. Ook zijn er regelmatig algemene rondleidingen, houdt u daarvoor onze evenementenpagina & nieuwspagina in de gaten.

Katholieke grafvelden

Op de Noorderbegraafplaats is het mogelijk om begraven te worden volgens uw eigen traditie. Wij bieden een Rooms-Katholieke begraafplaats en een oud-Katholieke begraafplaats.

Islamitisch grafveld

Op de Noorderbegraafplaats kunt u de overledenen volgens de eigen traditie begraven. De graven op het Islamitische grafveld zijn zodanig geplaatst dat de overledenen met het gelaat richting Mekka liggen.

Kindergraven

Er is een speciale plek gemaakt voor kindergraven. Een mooie rustplaats voor uw kind is minstens zo belangrijk als het afscheid. Om deze reden bieden wij een lieflijke plek waar kindergraven bij elkaar liggen. Op deze manier bieden wij u een intieme plek om troost te zoeken en in uw eigen tempo te kunnen rouwen.

Oorlogsgraven

Zowel op de Algemene Begraafplaats Bosdrift als op de Noorderbegraafplaats bevinden zich historische oorlogsgraven. Via de Oorlogsgraven Stichting kunt u enkele oorlogsgraven opzoeken.

Op 7 mei 2020 heeft o.a. burgemeester Broertjes bloemen gelegd op de oorlogsgraven van de Polar Bears op de Noorderbegraafplaats. Een compilatie van een viering 75 jaar vrijheid in beperkte vrijheid door corona kunt u online terugzien.

In deze video/podcast, vertelt Meindert Tepper over zijn zoektocht naar de gezichten achter de oorlogsgraven van het Leicester Regiment die begraven zijn op de Noorder Begraafplaats.

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen.