Asbestemmingen

De laatste jaren zien we dat de wens om na het overlijden gecremeerd te worden steeds groter wordt. Hiermee is ook de vraag naar asbestemmingen toegenomen. Zo kunt u op Zuiderhof kiezen voor een urnengraf in het Berkenbos of in de Urnentuin met moerbeibomen, een nis in de urnenheuvels of in de columbaria. Er zijn open en dichte urnennissen in de columbaria (urnenmuren). Op de Noorderbegraafplaats kunt u terecht voor het verstrooien van de as op het strooiveld, urnbijzettingen in de columbaria (urnenmuren) of kiezen voor een urnengraf.

Asverstrooiing en bijzetting

Asverstrooiingen op graven kan ook als de graven niet alleen uit steen bestaan.  De as kan in overleg met u ook ingraven worden aan het voeteneind van het graf. Dat kan zowel hier op Zuiderhof, de Noorderbegraafplaats en op de Bosdrift. Bijzettingen van de urn in een bestaand graf kan op ook alle drie de begraafplaatsen. De cinisafe of de biologisch afbreekbare urnen zijn daarvoor geschikt. Deze worden ingegraven. Mocht u kiezen voor een sierurn, dan kan deze ook worden ingegraven of op het graf worden bijgezet.

Strooiveld, Berkenbos en Eikenbos

Verstrooiing van as op de Zuiderhof vindt onder begeleiding van een van onze medewerkers plaats op het Strooiveld in het Berkenbos of in het Eikenbos. Bij het Berkenbos staat het gedenkmonument met gedenkplaatjes. Naast het Eikenbos staat de Gedenkboom. Daarin kunt u zelf een gegraveerd boomblaadje ophangen met bijvoorbeeld de naam van de overledene.

Bomenweide

Daarnaast heeft u de keuze voor een eeuwigdurend graf op de Bomenweide. De as wordt in een speciale, biologisch afbreekbare urn in het plantgat begraven met daar bovenop een boom naar keuze. De wortels van de boom nemen de mineralen op en zo groeit een nieuw leven na het leven. U heeft de keuze uit een vijftal bomen, te weten: een grove den, kastanje, accacia, iep of een lindeboom. Inspiratieboek jonge bomen voor Bomenweide Zuiderhof

Zo’n boom kunt u kiezen voor 1 of 2 urnen, de partnerboom, maar ook voor meerdere urnen. Reserveert u een familieboom of een vriendenboom? Dan kunnen daar maximaal 6 urnen worden bijgezet. Datzelfde aantal geldt ook voor de algemene boom waarbij de as van verschillende overledenen kan worden bijgezet. Deze Bomenweide wordt en blijft in de loop der jaren een natuurlijk bos. https://www.youtube.com/watch?v=o-xw-DSUMRg

Bios Urn / Living Urn

De Bios Urn en de Living Urn zijn hiervoor geschikt en verkrijgbaar in de urnenwinkel. Via deze YouTube-link ziet u meer over deze urnen. https://www.youtube.com/watch?v=bbrOcNNAX_8

Sierurnen in onze urnenwinkel

In de urnenwinkel zijn sierurnen van keramiek van UrntoBe https://urntobe.nl/ te vinden. Maar ook urnen van glas gemaakt door de Eeuwige Roos https://www.ngs.nl/urnmonumenten/  kunt u hier bezichtigen en eventueel aanschaffen.

Verstrooiing op zee of het as te water laten

Wilt u de as te water laten? Ook dat kan met diverse biologische, afbreekbare urnen. Er staan diverse modellen (verkrijgbaar in meerdere kleuren) in de urnenwinkel https://www.youtube.com/watch?v=fGA7FVfR1Tg en https://www.youtube.com/watch?v=iNBnYJ6KQ2E

Tot slot kunnen wij verstrooiingen op zee verzorgen vanaf een boot of vanuit een vliegtuig.

Waar kunt u terecht?

Elke dinsdag, woensdag en vrijdag is onze medewerkster Evelien aanwezig. Zij kan u de diverse urnen laten zien en u uitleg geven over alles omtrent asbestemmingen. Ook kan zij u adviseren over de diverse mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om de as van uw dierbare bij u te dragen, mee te nemen of een plek te geven.

Kom gerust eens bij ons langs.

Diverse asbestemmingen op begraafplaats Zuiderhof

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen.