Renovatie aula Bosdrift

Op 10 december 2019 heeft het college van de gemeente Hilversum ingestemd met een investeringskrediet ten behoeve van een interne verbouwing van de aula van begraafplaats Bosdrift. Uitvaartstichting huurt het pand vanaf 1 januari 2021 en hiermee krijgt het gebouw haar funeraire bestemming weer terug. Dit gebouw zal gaan fungeren als hoofdkantoor van de Uitvaartstichting. Architecten Buro Stiel werkt aan kleine en middelgrote projecten in architectuur en erfgoed en heeft de opdracht om dit bijzondere pand duurzaam te restaureren. http://www.rookarchitecten.nl/buro-stiel.html

In dit gebouw is ruimte voor een kantoorruimte voor directie en staf. Tevens zou het voorzien in een ruimte voor team groenonderhoud. Het archief van de Uitvaartstichting zal hier worden ondergebracht en ook zullen de wachtkamers eerste- en tweede klasse weer worden hersteld. Er zal onderhavige horeca worden uitgevoerd, zodat in de toekomst een uitvaart op begraafplaats Bosdrift met de nodige waardigheid kan worden uitgevoerd. Ook een afscheid -dan wel een condoleance- kan vanuit aula Bosdrift worden ingevuld. Tevens zal hier een 24-uurs opbaarkamer worden gerealiseerd. Op de zolderverdieping zal een prachtige vergaderfaciliteit voor stichtingen, verenigingen, serviceclubs worden gerealiseerd. De achterliggende reden is, dat er vergevorderde plannen waren voor nieuwe huisvesting op de Zuiderhof terwijl er op deze begraafplaats een prachtig -door de gemeente gerestaureerd pand- leegstond. De door het Hilversumse landschapsarchitectenbureau Karres en Brands https://www.karresenbrands.nl/ ontwikkelde plan om de begraafplaats gefaseerd te restaureren zoals o.a. de groen- en padenstructuur op te knappen gaat in 2020 van start. Tezamen met de verbouwing van de aula Bosdrift is dit een passende invulling om dit cultuurhistorisch erfgoed in ere te herstellen.

Met deze pagina willen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen m.b.t. de renovatie van de aula Bosdrift.

Om u een indruk te geven van hoe het pand er van binnen uit gaat zien, volgt hieronder een filmpje.

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen