Natuurbegraven

Natuurbegraafplaats Bosdrift

Steeds meer mensen vinden het behoud van de natuur belangrijk en kiezen dan ook voor een duurzame manier van begraven. Dat kan op een natuurbegraafplaats. Wie over een natuurbegraafplaats wandelt, ervaart de rust van de natuur. Een graf op een natuurbegraafplek ligt op een zelf gekozen plek in een natuurlijke omgeving. Omdat er geen grafstenen liggen, is vaak niet te zien dat het een begraafplaats is. De graven gaan met het verstrekken van de tijd, steeds meer op in de natuur.

Op de algemene begraafplaats Bosdrift is de mogelijkheid tot natuurbegraafplekken tot stand gekomen. Deze hiervoor bedoelde stroken noemen wij voor de vergemakkelijking op deze website Natuurbegraafplaats Bosdrift. Vanaf april 2020 is het al mogelijk op begraafplaats Bosdrift een natuurbegraafplek te reserveren. Een natuurbegraafplek is eeuwigdurend en hiermee wordt een voor Hilversum en omgeving totaal nieuwe dienstverlening aangeboden waar nu al vraag naar is.

De bomen op de natuurbegraafplaats markeren de graven en staan aan de hoofdzijde van het graf. Alle bomen zijn voor zien van een chip. De chip bevat een unieke code. De chips kunnen uitgelezen worden en door middel van een unieke code van de chip met de GPS-coordinaten van de boom kunnen nabestaanden van overledenen via hun telefoon of tablet altijd de boom van hun overleden dierbare terugvinden. De code en de windrichting waarin de overledene ligt worden versleuteld weggeschreven op blockchain, een  een systeem dat gebruikt kan worden om gegevens vast te leggen, als back up. Dit zijn de eerste graven ter wereld die op blockchain geregistreerd worden.

Natuurbegraafplaats Bosdrift is dagelijks openbaar toegankelijk tussen zonsopkomst en zonsondergang.

Hieronder de natuurstrook op begraafplaats de Bosdrift welke gereed is gemaakt voor natuurbegraafplaatsen.

Voor meer informatie of een rondleiding op onze begraafplaats kunt u contact opnemen met onze directeur Anita van Loon of met onze servicemanager Gert-Jan Bruggeman via 035-6210960.

Huisregels Natuurbegraven Bosdrift USH

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen