Begrafenis in Hilversum

U wilt een begrafenis in Hilversum. Op onze drie begraafplaatsen bieden wij diverse mogelijkheden om te begraven. U kunt kiezen uit een particulier graf, algemeen graf, kelder graf, bovengronds graf, kindergraf en een natuurbegraafplek.

Particulier graf

Een particulier graf (vroeger ‘familiegraf’ of ‘eigen graf’) is mogelijk op de Bosdrift, de Noorderbegraafplaats en Zuiderhof. Het biedt ruimte aan meerdere overledenen en wordt voor minimaal 10 jaar gehuurd. In een eigen graf kunt u ook urnen laten bijzetten. Het graf komt op naam van één rechthebbende. Die beslist over zaken als wie er in het graf bijgezet wordt, begraven blijft, welke grafbedekking er komt, of grafrechten verlengd worden en dergelijke.

De eerste huurtermijn voor een eigen graf is tien of twintig jaar, met recht op verlenging. Het is mogelijk een specifieke plaats voor het eigen graf uit te kiezen. Bovendien is er de mogelijkheid om een gedenkteken of monument te plaatsen.

Algemeen graf

Een algemeen graf is eigendom van de begraafplaats. Algemene graven zijn beschikbaar op de Noorderbegraafplaats en begraafplaats Zuiderhof. Dit wordt eenmalig uitgegeven voor een periode van tien jaar, zonder mogelijkheid van verlenging. In een algemeen graf worden drie personen op volgorde van overlijden begraven tussen wie geen familierelatie hoeft te bestaan. Als nabestaande heeft u geen zeggenschap over wie er bij uw naaste wordt begraven. De mogelijkheden voor het plaatsen van gedenktekens zijn beperkt.

Na tien jaar wordt het algemene graf geruimd. Het is dan altijd mogelijk om tegen betaling de stoffelijke resten van uw dierbare te laten herbegraven in een particulier graf of deze te laten cremeren.

Natuurbegraven

Steeds meer mensen vinden het behoud van de natuur belangrijk en kiezen dan ook voor een duurzame manier van begraven. Dat kan op een natuurbegraafplaats. Wie over een natuurbegraafplaats wandelt, ervaart de rust van de natuur. Een graf op een natuurbegraafplek ligt op een zelf gekozen plek in een natuurlijke omgeving. Omdat er geen grafstenen liggen, is vaak niet te zien dat het een begraafplaats is. De graven gaan met het verstrekken van de tijd, steeds meer op in de natuur.

Onze medewerkers geven u graag een rondleiding.

Graf op begraafplaats Bosdrift

Crematorium Hilversum

In besloten kring afscheid nemen.

Gelegen naast begraafplaats Zuiderhof ligt Crematorium Hilversum. Hier is ruimte voor nabestaanden om afscheid te nemen. In deze kamer staan sofa’s die zitplaats bieden aan 15 personen. U kunt een kleine plechtigheid, ritueel houden of andere invulling geven aan het afscheid van uw overleden dierbare. Wellicht wilt u nog tijd nemen om rustig een kopje koffie drinken. De ruimte is voorzien van moderne geluidsapparatuur om eigen muziek te luisteren.

Het is belangrijk om stil te staan bij wat u wilt. U heeft de mogelijkheid aanwezig te zijn bij de invoer van de kist in de oven. U kunt er ook voor kiezen om de overledene tot het laatste moment te begeleiden door zelf op de knop te drukken.

Wij horen graag wat we voor u kunnen betekenen. Ook als het gaat om asbestemmingen.

Invoerruimte crematorium Hilversum