Uitvaart in scene

Het filmpje ‘Uitvaart in scene’ in de link hierboven is gemaakt door fotografe Yvonne van der Bijl http://www.handmadefotografie.nl/. Met dank aan alle betrokkenen die de beelden vrij wilde geven aan ons.

Open Monumentendagen 12 en 13 september a.s.

Op deze zaterdag 12 en zondag 13 september geven wij u graag een rondleiding over onze mooie begraafplaatsen. Na de rondleiding krijgt u een paar leuke quizvragen om te kijken of u goed naar onze enthousiaste begeleiders heeft geluisterd. U kunt zich aanmelden voor 12 en/of 13 september via aanmelden@uitvaartstichtinghilversum.nl o.v.v. Open Monumentendag.

Bijzondere beroepen

Mooi interview met onze ovenist en aulamedewerker Anne Lieffering in het blad ‘Vriendin’ over bijzondere beroepen.

Uit de rode cijfers

Gooi & Eemlander 9 juni. Op de Noorderbegraafplaats in Hilversum liggen dertien Britse soldaten begraven die op 10 mei 1945, drie dagen na de bevrijding, om het leven kwamen. Dat gebeurde tijdens een explosie van munitie van de ontwapende Duitsers in een weiland bij Soestdijk. Hilversummer Meindert Tepper zoekt 75 jaar na de tragische gebeurtenis de gezichten bij de dertien namen. Een lastige opgave. Zeven heeft hij er inmiddels gevonden. https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20200609_26324055/dramatische-explosie-maakt-einde-aan-het-leven-van-dertien-jonge-britse-soldaten-hilversummer-vindt-75-jaar-na-het-tragische-ongeluk-de-gezichten-bij

Foto Mijndert Tepper

Waarheen, waarvoor

Bijzonder interview met directeur Anita van Loon bij NH Radio vandaag, zondag 7 juni 2020 Beluister hier het interview : http://waarheenwaarvoor.nhradio.libsynpro.com/waarheen-waarvoor-anita-van-loon-nh-radio

Een laatste groet vanuit de auto, drive thru uitvaart op Zuiderhof

Op Hemelvaartsdag werd op Zuiderhof de eerste drive thru uitvaart georganiseerd door Sprey Uitvaartbegeleiding. Deze nieuwe dienst kwam tot stand ivm de coronamaatregelen. Maar ook na de crisis zal de Uitvaartstichting dit blijven bieden.

Bevrijding Hilversum tijdens de Tweede Wereldoorlog

Op 4 mei herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Dit jaar zal dit niet op dezelfde wijze worden gedaan als andere jaren ivm de crisis. Burgemeester Pieter Broertjes heeft op 7 mei a.s. met een klein gezelschap bloemen gelegd op de graven van de omgekomen Polar Bears. De bevrijders waren de zogenoemde Polar Bears, een Engelse divisie bestaande uit zo’n 16.000 soldaten. Een paar dagen na D-day waren ze aangekomen op het strand van Normandië en ze hebben daar hard moeten vechten tegen de Duitsers. Toen zijn ze omhoog gegaan richting België en hebben verschillende steden bevrijd. Zo ook in Nederland. De bloemlegging heeft plaatsgevonden op 7 mei. De dag dat de Polar Bears in 1945 Hilversum binnen reden om de bevrijding te vieren. Op 10 mei 1945 gaat het helemaal mis. Een Duitser die gooide een mijn op een stapel met munitie en die explodeerde. Hierbij zijn dertien Polar Bears omgekomen. Het waren jongens die alle gevechten tegen de Duitsers hadden overleefd en alsnog sneuvelden ze hier. De omgekomen Polar Bears zijn begraven op de Noorderbegraafplaats in Hilversum en liggen daar nog steeds. NH Nieuws besteedt aandacht aan deze helden, met o.a. beelden van de graven op de Noorderbegraafplaats. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/266489/deze-helden-bevrijdden-hilversum-tijdens-de-tweede-wereldoorlog

Donderdag 7 mei Burgemeester Pieter Broertjes legt in aanwezigheid van een klein gezelschap bloemen op de oorlogsgraven op de Noorderbegraafplaats.

Drive thru bij Zuiderhof

Hoe is het mogelijk op een verantwoorde manier meer mensen bij een uitvaart te hebben in deze coronatijd? Uitvaartstichting Hilversum heeft daar een antwoord op gevonden: de drive-thru bij Zuiderhof aan de Kolhornseweg. https://www.gooieneembode.nl/nieuws/algemeen/170073/drive-thru-bij-zuiderhof-afscheid-nemen-van-overledene-vanuit-de-

Ingesproken rouwbericht

Hoe betrek je in coronatijd toch zoveel mogelijk belangstellenden bij een uitvaart? Nu er maximaal dertig mensen aanwezig mogen zijn, moeten er keuzes gemaakt worden. Je wilt graag iedereen op de hoogte willen brengen van het overlijden van jouw dierbare, maar stuur je dan twee verschillende kaarten? Eén met de uitnodiging voor de uitvaart en één met alleen de kennisgeving van overlijden?

Esther Sprey (Sprey Uitvaartbegeleiding) en Robert-Jan Knook (nieuwslezer ANP) staken de koppen bij elkaar en bedachten de oplossing van het gesproken rouwbericht. Daardoor is er nu een initiatief waarbij je eenvoudig, bijvoorbeeld via whatsapp, een professioneel ingesproken rouwbericht kunt versturen aan zoveel mogelijk mensen. Ook je vrienden in het buitenland zijn zo snel op de hoogte. Beluister hieronder het fictieve voorbeeld. In het voorbeeld hoor je ook hoe de Uitvaartstichting Hilversum een drive-thru uitvaart mogelijk maakt op Zuiderhof.

Geen verbod op erehagen

Erehagen bij uitvaarten zijn officieel verboden in coronatijd, maar in het Gooi en de Vechtstreek grijpen gemeenten niet in als de nabestaanden zich gewoon aan de afstandsregel van anderhalve meter houden. Onze directeur Anita van Loon geeft een reactie: https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20200415_47596468/het-gooi-grijpt-niet-in-bij-erehagen-bij-uitvaarten-burgemeester-pieter-broertjes-we-willen-niet-als-politieagent-tussen-de-nabestaanden-gaan-staan

Nederlanders denken buiten de kaders bij uitvaarten

Dutchnews.nl had onlangs een interview met directeur Anita van Loon, o.a. out of the box denken tijdens deze vreselijke crisis.  https://www.dutchnews.nl/news/2020/04/boat-trips-and-drivebys-dutch-think-out-of-the-box-in-funeral-send-offs/

Catering to go na uitvaart, 07-04-2020 Uitvaartbranche.nl

Hartenkreet Uitvaartstichting Hilversum: ‘Dit is niet wat wij willen’

Herdenken, fakkels, rouwcafé: Uitvaartstichting Hilversum denkt al voorbij de coronacrisis

Uitvaartstichting Hilversum bij Hart van Nederland, SBS6, 14 maart 2020

Hoe gaan wij om met de situatie rondom het Corona virus? Gisteravond in Hart van Nederland, SBS 6 een interview met onze directeur Anita van Loon.

Monumentale aula aan de Bosdrift in Hilversum is straks weer plek om je dierbaren op te baren

Nieuw in Hilversum: ’s avonds cremeren op de Zuiderhof

Nieuwe directeur Uitvaartstichting Hilversum

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen