Andriessen, architect van de aula en het hek van de Bosdrift

Pieter ‘Piet’ Andriessen was gemeentearchitect van Hilversum, vanaf 28 juni 1888 tot aan zijn overlijden. Hij werd opgevolgd door W.M. Dudok. Hij was ook leraar bouwkundig tekenen. In 1905 presenteerde hij het eerste uitbreidingsplan voor het dorp.

Pieter Andriessen, 5 juli 1844 – 8 april 1914

Andriessen ontwierp de begraafplaats aula van de Bosdrift in 1889. Op 15 oktober 1890 werd het pand geopend. In 1912 volgde nog een uitbreiding. Andriessen ontwierp ook het monumentale toegangshek, dat nog steeds bestaat.

In juni 2016 is men in opdracht van gemeente Hilversum begonnen met het restaureren van het casco van de Aula. De opdracht bestond naast het herstellen van onder andere de dakconstructie en het gevel- en schilderwerk, ook uit het reconstrueren van de middenrisaliet. De foto hiernaast geeft het inmiddels gerestaureerde middenrisaliet weer. Deze was in de loop van de tijd verdwenen en is weer in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Deze video neemt u mee naar 2016; beelden en uitleg van de renovatie pand Bosdrift.

Op verzoek van Uitvaartstichting Hilversum is hierna door landschapsarchitect Karres en Brands een adviesplan geschreven voor volledige renovatie van deze begraafplaats en wederom in gebruik nemen van het voormalige aula gebouw. In 2021 heeft het pand haar funeraire bestemming teruggekregen.

Tekening begane grond pand Bosdrift

Huidige zolder pand Bosdrift

Uitvaartstichting Hilversum, meer dan afscheid alleen.