Jongeren Rouwcafé. Voor jongeren, door jongeren

Uitvaartstichting Hilversum beschikt sinds de opening eind 2021 over een Rouwcafé. Deze naam is vorig jaar veranderd in Huiskamer van Springer om zo ook wat breder publiek te trekken naar deze plek. De Huiskamer is 365 dagen per jaar open van 10-16:00 en wordt volledig gerund door vrijwilligers, de koffie en thee is gratis. Mensen komen binnen voor een praatje, om hun verhaal kwijt te kunnen, even te mijmeren of simpelweg even stil te zijn bij de kachel die tijdens de koude dagen lekker brandt.

Dit voorziet, naar ons idee, in een behoefte van mensen die op welke manier dan ook, met rouw maken hebben of krijgen. Nu zijn er de afgelopen tijd ook veel jongeren bij ons begraven op de Bosdrift. Mede hierdoor ontstond het idee om ook voor al die jongeren die geregeld over de begraafplaats lopen (om hun vrienden of familieleden bezoeken) ook iets te organiseren. Zij zullen wellicht niet zo snel de Huiskamer binnentreden.

We hebben twee jongeren die in korte tijd een aantal familieleden hebben verloren hebben bereid gevonden om eens in de 6 weken een avond – voor en door jongeren – te organiseren. Hetzelfde principe als de Huiskamer van Springer, maar dan uitsluitend met leeftijdsgenoten. Informeel een paar uur samenkomen. Hoe gaan ze er mee om, waar lopen ze tegenaan? Misschien hebben ze last van eenzaamheid, voelen ze zich onbegrepen, krijgen ze het gevoel dat hun vrienden vinden dat het wel lang genoeg geduurd heeft, dat gerouw, enz., enz. Het zou wel eens kunnen helpen als je voelt en weet dat je niet de enige bent.

Nu proberen we jongeren te bereiken maar dat is niet altijd even makkelijk, althans via de conventionele wegen is dat lastig dus we hopen dat er op deze wijze wellicht wat jongeren die met rouw te maken hebben aan te spreken.

We organiseren 1 keer in de zes weken een vrijdagavond die begint om 18 uur en eindigt wanneer het eindigt. Wij zorgen voor wat te eten en te drinken. Toegang is vrijblijvend en gratis. Ze hoeven niet alleen te komen, ze mogen gerust iemand meenemen, tenslotte hebben vrienden ook indirect te maken met rouw.

Data voor de zomer:

17 maart, 28 april, 12 mei, 23 juni